In countries like Belgium and The Netherlands, there seems to be overwhelming public acceptance of transplantation and organ donation. Yet, paradoxically, part of the public refuses post-mortal donation of their own organs or of those of family members. It is customary within the transplantation context to accept the refusal of organ donation by family members “in order to accommodate their feelings”. I argue that this attitude does not take seriously what is really behind the refusal of donation by (at least some) family members. My hypothesis is that even in very secularized societies, this refusal is determined by cultural-symbolic attitudes vis-à-vis the (dead) human body (and some of its parts). The blind spot for this reality, both in the practice of and discussions around organ donation, prevents understanding of what is producing the paradox mentioned. |
Search result: 56 articles
Article |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 1 2020 |
Keywords | organ donation, ethics of organ donation, symbolic nature of the human body, ethics and ritual, symbolic legislation theory |
Authors | Herman De Dijn |
AbstractAuthor's information |
Article |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 2 2019 |
Keywords | Radbruch, Kisch, Langemeijer, Toetsingsarrest, VWR |
Authors | Wouter Veraart |
AbstractAuthor's information |
Hoe was het met de Nederlandse rechtsfilosofie gesteld in de eerste jaren na de bevrijding? In die periode lag binnen de Vereniging voor Wijsbegeerte des Rechts (VWR) het accent op de verhouding tussen recht en gerechtigheid in het licht van het recente verleden. Dit artikel bespreekt interventies van drie actieve VWR-leden in de jaren 1946-1949: C.M.O. van Nispen tot Sevenaer, I. Kisch en G.E. Langemeijer. Gelet op het sterke accent op de relatie tussen recht en moraal in deze periode, is het niet verwonderlijk dat de rechtsfilosofie van Gustav Radbruch destijds binnen de VWR veel bijval kreeg. Wat was Radbruchs invloed op deze drie rechtsfilosofen? Het artikel besluit met een bespreking van de herdenkingsrede die VWR-voorzitter M.P. Vrij in 1949 uitsprak bij het dertigjarig bestaan. Deze rede markeert het eindpunt van vier jaar van intensieve aandacht voor de rechtsfilosofische implicaties van de ervaring van juridisch onrecht. |
Discussion |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 2 2019 |
Keywords | interdisciplinariteit, wijsbegeerte van het recht, wetenschapspolitiek, rechtsfilosofie, rechtenstudie |
Authors | Niels Graaf |
AbstractAuthor's information |
De wijsbegeerte van het recht, ooit koningin der rechtswetenschap, is onderdeel geworden van de juridische ‘perspectiefvakken’. Daarmee is het risico ontstaan dat uiteindelijk het ‘perspectiefvak’ dat het beste aansluit bij de wetenschap van het positieve recht (institutioneel) zegeviert. Academische l’art pour l’art in de zin dat een subdiscipline als de wijsbegeerte van het recht zich in een afgeschermde traditie opsluit, moet daarom worden voorkomen. Tegelijkertijd is het zaak dat perspectiefvakken niet alleen hun argumentatie verrijken en schrijven voor een groter lezerspubliek, maar zich ook duidelijker naar de buitenwereld presenteren als niet inwisselbaar, maar complementair. |
Article |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 1 2019 |
Keywords | migratierecht, vreemdelingen, tijd, identiteit, vanzelfsprekend worden |
Authors | Martijn Stronks |
Abstract |
In dit artikel wordt langs wijsgerige weg de verhouding tussen tijd, identiteit en het verlenen van (sterkere) verblijfsaanspraken aan migranten onderzocht en verhelderd door een nieuwe betekenis van de term worteling voor te stellen. Want wat is worteling nu eigenlijk? Het is de relatie tussen menselijke tijd, worteling en het migratierecht die in dit artikel filosofisch wordt uitgediept. Dit om te verklaren waarom we in het migratierecht vreemdelingen in het algemeen na verloop van tijd sterkere aanspraken verlenen. In dit artikel wordt betoogd dat het verblijf van vreemdelingen op het grondgebied ervoor zorgt dat hun leven aldaar na verloop van tijd een vanzelfsprekend onderdeel uitmaakt van hun identiteit, en van het leven van anderen. Het is dit vanzelfsprekend worden van mensen door de tijd dat de grond is voor het bestaan van formele tijdscriteria voor insluiting in het migratierecht. |
Article |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 2 2017 |
Keywords | rechtsfilosofie, politiek proces, onverdraagzaamheid, Wilders II |
Authors | Bert van Roermund |
AbstractAuthor's information |
Naar aanleiding van het optreden van Paul Cliteur in het Wilders II-proces rijst de vraag hoe de inzet van een rechtsgang zich verhoudt tot de eigen aard van de filosofie. Aan de ene kant vertolkt filosofie precies dat register van waarheid dat in het recht aan de orde is. Aan de andere kant is die vertolking zo oneindig open dat ze strijdt met het gesloten karakter van het recht als een proces dat conflicten moet beëindigen door gezagvolle beslissingen. Socrates’ optreden in zijn eigen proces toont aan: de slechtste dienst die de filosofie het recht kan bewijzen, is het verlengstuk te worden van het positieve recht en zich bij voorbaat beschikbaar te stellen als een vindplaats van argumenten wanneer de juridische argumenten op zijn. De slotparagraaf argumenteert dat Cliteur deze socratische les terzijde legt. Als gevolg daarvan geeft hij een geforceerde lezing van het Felter-arrest en mist hij de kern van het begrip ‘onverdraagzaamheid’. |
Article |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 2 2017 |
Keywords | empirical legal studies, apologies, procedural justice, humiliation, victim rights |
Authors | Vincent Geeraets and Wouter Veraart |
AbstractAuthor's information |
The central question in this article is whether an empirical-legal approach of victimhood and victim rights could offer a sufficient basis for proposals of legal reform of the legal system. In this article, we choose a normative-critical approach and raise some objections to the way in which part of such research is currently taking place in the Netherlands, on the basis of two examples of research in this field, one dealing with compelled apologies as a possible remedy within civil procedural law and the other with the victim’s right to be heard within the criminal legal procedure. In both cases, we argue, the strong focus on the measurable needs of victims can lead to a relatively instrumental view of the legal system. The legal system must then increasingly be tailored to the wishes and needs of victims. Within this legal-empirical, victim-oriented approach, there is little regard for the general normative principles of our present legal system, in which an equal and respectful treatment of each human being as a free and responsible legal subject is a central value. We argue that results of empirical-legal research should not too easily or too quickly be translated into proposals for legal reform, but first become part of a hermeneutical discussion about norms and legal principles, specific to the normative quality of legal science itself. |
Article |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 1 2017 |
Keywords | rechtssubject, natuurlijk persoon, rechtspersoon, staat, orgaan |
Authors | Robert Jan Witpaard |
AbstractAuthor's information |
In dit artikel presenteer ik een nieuwe ‘nominalistische’ theorie van de rechtssubjecten en laat ik zien waarom geen van de tot nu gepresenteerde theorieën de toets der kritiek kan doorstaan. Het artikel valt uiteen in een constructief en een kritisch deel. In het constructieve deel presenteer ik eerst de nominalistische theorie van de rechtssubjecten. Deze theorie richt zich op de persoonlijke elementen van het rechtssysteem en begrijpt rechtspersonen en organen als namen die uitsluitend bestaan binnen het rechtssysteem. In het kritische deel presenteer ik vervolgens een overzicht van de tot nu toe verdedigde theorieën van de rechtspersoon. Het gaat daarbij respectievelijk om de sociaal-biologische of organische leer, de sociologische leer, de sociologisch-juridische leer, de fictieleer en de leer van het (gepersonifieerde) normencomplex. Aan de hand van enkele algemeen geaccepteerde kenmerken van de rechtspersoon laat ik ten slotte zien waarom geen van deze alternatieve theorieën de toets der kritiek kan doorstaan. |
Book Review |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 1 2015 |
Authors | Bertjan Wolthuis |
Author's information |
Miscellaneous |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 3 2014 |
Authors | Sanne Taekema and Bart van Klink |
Author's information |
Article |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 2 2014 |
Keywords | reciprocity, normativity |
Authors | Prof. Dr. Hans Lindahl PhD and Bart van Klink |
AbstractAuthor's information |
This contribution introduces the special issue, which contains a selection of the lectures delivered by key-note speakers during the Summer School organized by the editors in August, 2013, at the behest of the Section of Ethics & Practical Philosophy of the Dutch Research School of Philosophy (OZSW). |
Book Review |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 1 2013 |
Authors | Thomas Mertens |
Author's information |
Discussion |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 3 2011 |
Authors | Gunther Teubner |
Abstract |
In this concluding article, Gunther Teubner addresses his critics. |
Editorial |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 3 2011 |
Authors | Lyana Francot-Timmermans and Emilios Christodoulidis |
Author's information |
Discussion |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 3 2011 |
Keywords | global society, constitutionalism, social systems theory, Teubner, law and order |
Authors | Bart van Klink |
AbstractAuthor's information |
This article presents some critical comments concerning the conceptual, normative and institutional foundations of Teubner’s plea for a ‘common law constitution’. My comments question the desirability of the means chosen for attaining this objective as well as their efficacy. In particular, I have difficulties with the ambivalent role that is assigned to man, either as a person or as a human being; with the reduction of social problems to problems of communication; and, finally and most importantly, with the attempt to conceive of law and politics beyond established legal and political institutions, which in my view is doomed to fail. The conclusion offers some tentative suggestions for an alternative approach. |
Editorial |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 1 2011 |
Authors | Stefan Rummens |
Author's information |
Article |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 2 2011 |
Keywords | populism, self-inclusion, vitalism, democracy, Lefort |
Authors | Bert Roermund |
AbstractAuthor's information |
Does populism add value to the political debate by showing that the ideals of Enlightenment are too abstract and rationalist to understand politics in democratic terms? The paper argues two theses, critically engaging Lefort’s work: (i) instead of offering valuable criticism, populism feeds on the very principle that Enlightenment has introduced: a polity rests on self-inclusion with reference to a quasi-transcendent realm; (ii) populism’s appeal to simple emotions feeds on the vitalist (rather than merely institutionalist) pulse in any polity. Both dimensions of politics are inevitable as well as elusive. In particular with regard to the vitalist pulse we have no response to the half-truths of populism, as both national and constitutional patriotism seem on the wrong track. |
Editorial |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 3 2010 |
Authors | Mireille Hildebrandt, Bart van Klink and Eric Tjong Tjin Tai |
Author's information |
Book Review |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 2 2010 |
Authors | Jaap Zwart and Femke Storm |
AbstractAuthor's information |
Jaap Zwart and Femke Storm, book review of Wilbert Mennings, Wouter Veraart en Pieter Edelman (red.), Voorlopig ben ik humanist. Teksten en voordrachten van Jan van Zijverden (1928-2003) |
Article |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 2 2010 |
Keywords | Kelsen, Democracy, Legitimacy, European Union, European Court of Justice |
Authors | Quoc Loc Hong |
AbstractAuthor's information |
This article draws on Hans Kelsen’s theory of democracy to argue that, contrary to conventional wisdom, there is nothing fundamentally wrong with the democratic legitimacy of either the European Union (EU) or the European Court of Justice (ECJ). The legitimacy problems from which the EU in general and the ECJ in particular are alleged to suffer seem to result mainly from our rigid adherence to the outdated conception of democracy as popular self-legislation. Because we tend to approach the Union’s political and judicial practice from the perspective of this democracy conception, we are not able to observe what is blindingly obvious, that is, the viability and persistence of both this mega-leviathan and the highest court thereof. It is, therefore, imperative that we modernize and adjust our conception of democracy in order to comprehend the new reality to which these bodies have given rise, rather than to call for ‘reforms’ in a futile attempt to bring this reality into accordance with our ancient preconceptions about what democratic governance ought to be. Kelsen is the democratic theorist whose work has enabled us to venture into that direction. |
Article |
|
Journal | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Issue 1 2010 |
Keywords | Scholten, Dooyeweerd, legal principles, legal reasoning, religion |
Authors | Bas Hengstmengel |
AbstractAuthor's information |
The legal scholars Paul Scholten (1875-1946) and Herman Dooyeweerd (1894-1977) had much in common. The most significant agreement is their emphasis on the influence of a (religious) worldview on legal scholarship and practice. Unfortunately, they never met to discuss the similarities and differences of their jurisprudential ideas. In this article I try to reconstruct this conversation which never took place. Scholten’s legal thought is specifically oriented to the practice and difficulties of judging. Dooyeweerd above all was a philosopher whose specific philosophy of the modal aspects of reality is the basis for his thinking about the law. Both scholars emphasized the importance of legal principles. They also identified several fundamental legal categories and concepts. However, their methodology is different. The way religion and morality influence their legal thought is also different. A discussion of the contemporary relevance of their work completes the paper. |